اخبار و مصاحبه
شماره : 34198
۱۲:۵۷ ۱۳۸۸/۶/۲۱
جنگ نرم مورد نظر قرآن منجر به امان، آرامش و رشد انسان‌ها می‌‌شود

گروه سیاسی: صدرا با بیان اینکه قرآن کریم به بهترین صورت جنگ نرم را عنوان کرده است، افزود: دشمنان و قرآن هر کدام جنگ نرم مختص به خود را دارند، در قرآن ایمان، امان و آرامش و تبلیغ منتج به رشد و آگاهی مد نظر است و در شیوه نرم دشمن تحمیق، تطمیع و تهدید توده‌ها اولویت دارد.

علیرضا صدرا، عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) به تاریخچه جنگ نرم پرداخت و گفت: جنگ نرم از روز اول زندگی بشر وجود داشته است و رسوخ پیدا کردن در ذهن و فکر انسان‌ها موجب سست کردن پایه‌‌ های اعتقادی آنها می‌شد.

وی با بیان اینکه بحث جنگ نرم و نرم‌شدن جنگ را باید از زوایای مختلف مورد بحث و برسی قرار داد، گفت: ابعاد سیاسی و انگیزه‌های سیاسی از جمله این محورها هستند که دیدگاه قرآن و نوع نگاه آیات کلام‌الله مجید به جنگ نرم دشمن باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی با اشاره به تکنولوژی جدید و ادبیاتی که پس از این رویداد در دنیا رواج پیدا کرد، افزود: به تدریج بحث نرم در مقابل جنگ سخت موضوعیت پیدا کرد و وارد ادبیات گفتمانی شد، اینترنت، ماهواره ابعاد پدیده‌ها را برجسته کرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سیاست، قدرت‌ها دولت‌ها به سمت یک نوع نرم شدن می‌‌روند، افزود: جهانی شدن اقتصاد نیز موجب نزدیک شدن زمان و مکان به یکدیگر شده است، دولت‌های دیگر مانند دولت- ملت قبلی نیستند، مرزها درنوردیده شده است و استقلال و حاکمیت به معنای گذشته نیست.

صدرا طرح‌های بشری را نیز به سمت نرم‌شدن دانست و عنوان کرد: این نرم شدن به حدی است که دولت حضرت مهدی(عج) دولت عقل است، یعنی از هوش گذشته و خرد اصل می‌شود و انسان متعالی می‌شود.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه جنگ نرم مختص خود جنگ نیست، افزود: جنگ نیز یکی از روابط انسان‌ها است، ارتباطات انسان گاه قهری و گاه اثباتی است، انسان‌ها سعی می‌کنند در دیگران تاثیر بگذارند و تاثیرات منفی دیگران را کاهش دهند، دیپلماسی نیز تداوم جنگ است، اما یک چالش طرفینی و به صورت نرم اداره می‌شود.

صدرا معتقد است، حتی در سخت‌ترین جنگ‌ها نیز دشمن نمی‌خواهد طرف مقابل را کاملا نابود کند، بلکه سعی می‌کند در لوای جنگ اراده خود را حاکم کند و او را به تبعیت وادارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به جنگ در زمان‌های گذشته افزود: در این جنگ‌ها نیز سعی می‌شد تا قبل از جنگ اصلی با کارهایی ابتکاری یک شکل نرم برای ترساندن دشمن بدهند، شیپور، شعارهای حماسی، رجزخوانی، برای ترساندن و مانور قدرت ایجاد کردن بود و چه بسا گاهی این جنگ نرم صحنه کارزار را عوض می‌کرد.

وی با اشاره به آیه «فَمَن تَبِعَ هُدَایَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ» گفت: اوج سیاست نرم الهی در این آیه بیان شده است، جنگ از دیگاه الهی نیز مقدمه حرکت به سمت صلح است، جنگ نرم غیرالهی خوف و حزن ایجاد می‌کند، و موجب تنگنا و فقر می‌شود، همانطور که در قرآن آمده است که وقتی در ملوک وارد می‌شوند با خود فساد می‌آورند.

صدرا با بیان اینکه قرآن کریم به بهترین صورت جنگ نرم را عنوان کرده است، افزود: دشمنان و قرآن هر کدام جنگ نرم مختص به خود را دارند، در قرآن ایمان، امان و آرامش و تبلیغ منتج به رشد و آگاهی مد نظر است و در شیوه نرم دشمن تحمیق، تطمیع و تهدید توده‌ها اولویت دارد.

وی ورود دشمن در جنگ نرم را یک اشتباه فاحش از سوی دشمنان اسلام دانست و عنوان کرد: آیات قرآن بزرگترین شیوه‌های مقابله با دشمنان را به مسلمانان نشان می‌دهند و دشمنان از این موضوع غافل هستند.

ادامه دارد...

دوشنبه 19 بهمن 1388 خبرگزاری قرآن

©2023 . All Rights Reserved